Kimberley en NT trip - Reisverslag uit Kimberley, Australië van David en Anne Marije Frank-Van Westervelt Sandberg - WaarBenJij.nu Kimberley en NT trip - Reisverslag uit Kimberley, Australië van David en Anne Marije Frank-Van Westervelt Sandberg - WaarBenJij.nu

Kimberley en NT trip

Door: David

Blijf op de hoogte en volg David en Anne Marije

01 November 2009 | Australië, Kimberley

Met dank aan Folkert, die op bezoek kwam en niet weer in het saaie Oost Queensland wilde reizen, gingen we met hem en natuurlijk Gijs op pad naar West Australie en het Noordelijk Territorium. Getver wat vervelend…

Dus een geweldige gelegenheid om die kant van Australie te gaan zien! Wel spannend en avontuurlijk, want het is afgelegen outback gebied, warm en droog, maar vooral omdat we gingen kamperen met Gijs die 5 maanden oud was (http://gijsfrank.blogspot.com).

Het is niet zozeer een moeilijke reis, maar je moet je goed voorbereiden, want er is geen asfalt, je moet weten wanneer te gaan, waar te gaan en waar te kunnen tanken en overnachten. Ook hadden we een satelliettelefoon gehuurd, aangezien er geen mobiel bereik was. Moet die satelliet het wel doen natuurlijk.

We vlogen met Folkert van Brisbane naar Broome, om vandaaruit met gehuurde 4WD Nissan Patrol en gehuurd kampingmateriaal, te rijden naar Darwin. Dit via de outback route Gibb River Road (http://www.gibbriverroad.net/) door de Kimberley’s (http://en.wikipedia.org/wiki/Kimberley_region_of_Western_Australia). Een ruig gebied waar ook de film Australia (http://www.australiamovie.com/) is opgenomen.

De reis verliep gesmeerd, het was een fantastische rit door supermooi gebied. Het was er warm en droog, waardoor sommige watervallen al opgedroogd waren. Op de route waren vele ‘Gorges’ (kloven), afgelegen benzinestations, vreemde gebergten, waaronder de Cockburn Ranges, zoetwater-, maar zeker ook zoutwaterkrokodillen en ander leuk (on?)gedierte. In Mornington Sanctuary hebben we een mooie vogelkijktoer gedaan en de zeldzame Gouldian Finch (http://en.wikipedia.org/wiki/Gouldian_Finch) gezien.
De zoetwaterkrokodil schrok ons eerst nog af, maar na een paar dagen lieten we ons daar niet door weerhouden een duik te nemen in een van de waterpoeltjes… Ook onze tent opzetten langs een watertje (wel op de camping hoor!) met zoetwaterkroko’s deerde ons niet. We waren net de tent aan het opzetten toen de krokodillentoer langs kwam en de mensen met lichtjes schenen op zoek naar de kroko’s… fijn hoor.

Het kamperen verliep goed. Het in- en uitladen van de auto, bijna elke dag, was een heisa, maar daardoor hebben we wel veel kunnen zien.
Om tijd en een zware weg te besparen zijn we over de ook al zo spectaculaire Bungle Bungles (http://www.discoverwest.com.au/western_australia/bungle_bungles.html) gevlogen met een klein cessna vliegtuigje: een raar natuurverschijnsel van bergen in een soort honingraat patroon.

Het was heel erg leuk onderweg wat mensen tegen te komen. Alhoewel afgelegen, er zijn toch genoeg mensen op de weg, op de camping en bij de stops (Roadhouses). We reisden een beetje gelijk op met Kroatische Aussies met ook een baby van 5 maanden. Ook kwamen we niet geheel toevallig onze Brisbane vrienden Danielle en Arjen tegen met hun 1 jaar oude Nicolaas. Dit was reuze gezellig.

Aangezien alles zo vlot verliep hebben we op weg naar Darwin zelfs nog 2 nachten in Kakadu National Park kunnen staan, superleuk dit nog gedaan te hebben. Het ligt in het Noordelijk Territorium (Northern Territory). Daar waren de zoutwaterkrokodillen te vinden. We zagen ze vanaf een boottocht; bij deze oerbeesten wil je echt niet zwemmen! Ook was in dit gebied nog redelijk wat Aboriginal Rock art (rotstekeningen) te vinden. Folkert vond het maar kleutertekeningen, maar het heeft toch wel wat authentieks.

In Darwin aangekomen bleek dit nog een aardige stad te zijn. Nota bene hier reden we een lekke band. Gelukkig gebeurde dit niet aan het eind van de dag op een afgelegen outback weggetje. Wat een geweldig mooie 2 weken door een prachtig stuk Australie. We zouden het zo weer doen!

Ik dacht “de foto’s spreken voor zich”, maar het is toch weer een heel verhaal geworden, toch: zie vooral de foto’s!!

En een bewegende beelden impressie:

• 31 Oktober 2009 - 16:26

Lotte En Max:

tjemig, dat ziet er goed uit!! En bijzonder om dat samen te beleven!

Lfsxx

• 31 Oktober 2009 - 17:01

Carella:

Damn, wat mooi!!! Ah, wat doe ik hier in Nederland....
    Wat goed dat jullie deze reis gemaakt hebben. Lijkt me heel bijzonder!! En David, gefeliciteerd met het behalen van je theorie examen.

Veel liefs, Carella

• 31 Oktober 2009 - 18:57

Annie:

prachtige foto's van dier en mens.
    die kikker hebben jullie toch niet doorgespoeld hè?
    Wat leuk die papagaaien en je doet suggereren dat jij van die rots afgesprongen bent met die foto daarna van een plons in het water.
    Gijs beleeft al heel wat in zijn jonge leventje.
    Lijkt me een mooie reis te zijn geweest.

• 31 Oktober 2009 - 19:12

Gertjan:

kikkers in het toilet, varanen, japanse toeristen, tunnel creek, vergezichten, salties & freshies, sweet babies, birds in all colours, vele onbenoemde schone plaatjes, een fantastische reis. En inderdaad een stevig rotsblok in het water gegooid...toch?
    Keep havin fun, it's nice to share.
    groetels en liefs

• 01 November 2009 - 09:46

Machteld:

Ben het weekend in Woerden en heb net al de vakantie foto,s bekeken. Ze zijn prachtig! Jullie hebben een mooie reis gemaakt hoor en Gijs geniet er ook van zie ik. Fijn dat hij zo makkelijk is.Marije, bedankt voor je kaart,kreeg hem afgelopen vrijdag.Tot in december! veel liefs voor jullie drietjes

• 01 November 2009 - 10:42

Mieke:

wat schitterend, die mooie foto's en het verslag. folkert vertelde mij ook al op 21 okt. van zijn belevenissen bij jullie.
    hartstikke leuk!
    jullie zien er ook goed uit op de foto's.