Overstromingen in Queensland - Reisverslag uit Redcliffe, Australië van David en Anne Marije Frank-Van Westervelt Sandberg - WaarBenJij.nu Overstromingen in Queensland - Reisverslag uit Redcliffe, Australië van David en Anne Marije Frank-Van Westervelt Sandberg - WaarBenJij.nu

Overstromingen in Queensland

Door: David

Blijf op de hoogte en volg David en Anne Marije

12 Januari 2011 | Australië, Redcliffe

Woensdagavond 8.30pm
[om de eerste 3 links te openen moet je de aangegeven link volledig (dus voorbij de onderstreping) kopiëren en zelf plakken in de webbrowser, de site ondersteunt links niet zo goed!]
Jullie hebben het waarschijnlijk al uitgebreid in het Nederlandse nieuws gezien of gelezen (http://www.nrc.nl/nieuws/2011/01/12/het-wassende-water-bereikt-buitenwijken-brisbane of http://www.nrc.nl/nieuws/2011/01/11/in-beeld-overstromingen-in-queensland ), maar er is een heftige watersnoodramp gaande in de regio. Zie ook een indrukwekkende/huiveringwekkende diavoorstelling van een nieuwszender: http://news.ninemsn.com.au/slideshowajax/139318/floods-ravage-queensland.slideshow .
Om iedereen gerust te stellen; bij ons is het allemaal goed en er worden hier in Redcliffe (Moreton Bay council) geen gevaren verwacht, alhoewel er lokaal ook wel wat straten zijn ondergelopen. Zie website van de council met de geruststelling: http://www.moretonbay.qld.gov.au/living.aspx?id=62761&libID=65101 . Er stroomt geen grote rivier door onze gemeente en ons huis is iets hoger gelegen.
Het was wel even spannend. Kortgeleden leek het nog allemaal ver weg, toen ineens redelijk dichtbij een vloedgolf ontstond in een dorp een uur ten westen van Brisbane en minstens 10 mensen het leven heeft gekost. Inmiddels is Brisbane rondom de rivier ondergelopen.
Gisteren (dinsdag) was plots Caboolture (een plaats op half uur) overstroomd en afgesloten. David’s praktijk ligt hier 10 minuten vandaan en de wegen naar en van de praktijk gingen een voor een dicht. Rond het middaguur ging de praktijk dicht en kon David nog net door een laag water thuis komen. In ons eigen Redcliffe was het nat maar niet overstroomd.
Toch hebben we ons voorbereid door spullen ter evacuatie klaar te hebben staan (Anne kocht vandaag een reddingsvest voor Gijs) en een paar spullen naar de bovenverdieping verhuisd. Vandaag echter een droge, zonnige en warme dag. Terwijl het waterpeil in de stad Brisbane naar z’n piek stijgt.
Het is bizar wat er in de afgelopen dagen allemaal gebeurd is en hoe onverwacht allemaal. Het is blijkbaar een zeldzame combinatie van de elementen welke dit tot stand bracht.

Toen we 3.5 jaar geleden aankwamen waren er de waterrestricties na 7 jaar droogte. Het waterpeil in het stuwmeer (welke voor onze watervoorziening zorgt) was gezakt naar 16%. Deze is nu bijna 200% gevuld en moet zijn water laten afvloeien om het onder controle te houden.
Wij mogen van geluk spreken dat het ons hier niet lijkt te treffen. En dan te bedenken dat we een week geleden nog in Ipswich waren bij het treinmuseum en afgelopen zondag in Brisbane waren en een tochtje op de Citycat over de rivier maakten naar Southbank (zie onze foto’s op http://picasaweb.google.com/Annemarijefrank/Overstromingen?authkey=Gv1sRgCK3ykMHsnu23sgE&feat=directlink ), wat nu allemaal overstroomd is, zie bovenstaande diashow….
Een land van extremen.

• 12 Januari 2011 - 12:18

Jeanne Blom:

Blij, dat jullie er geen of althans weinig last van hebben.
    Het houdt ons hier echt wel bezig.
    Wens jullie alle sterkte en droogte toe! Lieve groetjes en een dikke knuffel voor Gijs! Jeanne

• 12 Januari 2011 - 12:44

Annie:

Hadden jullie ook niet gedacht toen jullie dit huis hadden uitgezocht en gekocht dat dit huis iets hoger gelegen lag en jullie dorpje net niet gevoelig was voor het hoge water.
    Wat een geluk.
    De beelden hier op het journaal zijn angst aanjagend.
    Veel sterkte verder.

• 12 Januari 2011 - 13:57

SaS:

Tja...misschien terug komen in Nederland....heb je alleen honderden kilometers file als er een paar sneeuwvlokken vallen, hahaha

• 12 Januari 2011 - 14:12

Gertjan:

Opeens komt jullie profielfoto in een heel ander licht te staan..
    Maar het is zoals jullie schrijven, bizar allemaal! Zo veel schade, maar gelukkig relatief weinig slachtoffers. En natuurlijk helemaal fijn dat het aan jullie direkte omgeving voorbij lijkt te gaan, hoewel jullie vast getroffen vrienden zullen hebben?
    Sterkte!

• 12 Januari 2011 - 14:24

Philip:

in ieder geval een voorlopige geruststelling; jullie hebben dus nog droge voeten en daarnaast goed voorbereid.

• 12 Januari 2011 - 14:42

Amy:

Wat een bofkonten zijn jullie zeg,je zult nu maar in Brisbane zitten,daar moet je dus even niet aan denken.
    Stoer hoor dat reddingsvest voor Gijs en heeft hij het al een keertje aan gehad als proef!
    Op die ene foto kijkt hij maar angstig,maar wel erg leuk om te zien!
    Hoop dat jullie het droog blijven houden,is de praktijk nog steeds dicht?
    Veel liefs en een dikke knuffel voor Gijs.We horen wel weer!

• 12 Januari 2011 - 19:39

Agnes Verburgt:

Wat fijn om te horen dat het bij jullie nog niet zo hoog staat, dat water. het moet echt spannend zijn allemaal.
    Heel veel sterkte, ik duim voor jullie dat het snel beter wordt.

Lieve groet, Agnes.

• 12 Januari 2011 - 23:09

Carella:

Ha die Anne Marije,

Bedankt voor je bericht. Wel geruststellend om iets van jullie te horen. Toevallig vroeg Chantellie er vanavond nog naar... hoe zou het met AM gaan? Ik wens jullie veel sterkte met het wassende water.Hopelijk stroomt het water niet jullie kant op.

Lfs, Carella

• 13 Januari 2011 - 05:08

Joep:

Goed te horen dat jullie niet getroffen zijn!

• 13 Januari 2011 - 08:17

Machteld:

Gelukkig dat het bij jullie droog is gebleven. Hoorde net dat het gevaar in Brisbane geweken is. Het doet mij weer helemaal aan de ramp van 1953 denken. Veel liefs voor jullie drietjes

• 13 Januari 2011 - 17:17

Willy Swart:

Blij te horen dat het bij jullie goed is, we kijken vaak naar Nu.nl en houden het nieuws goed in de gaten. Tis wat, hoor, hier lopen de rivieren ook over, maar vergeleken bij jullie is dat peanut. Je kunt ook niet werken natuurlijk nu. Via Amy blijven we op de hoogte. Sterkte met alles. Liefs van Cor en Willy Swart.