Birth Plan - Reisverslag uit Sydney, Australië van David en Anne Marije Frank-Van Westervelt Sandberg - WaarBenJij.nu Birth Plan - Reisverslag uit Sydney, Australië van David en Anne Marije Frank-Van Westervelt Sandberg - WaarBenJij.nu

Birth Plan

Door: Anne Marije

Blijf op de hoogte en volg David en Anne Marije

06 April 2009 | Australië, Sydney

NNNNNNEEEEEEEEEE, Ssssssoooorry!!!
Er is hier nog geen baby geboren. Maar het plan voor de geboorte ligt al een poosje klaar....

In Australië is het namelijk, in tegenstelling tot in Nederland (nog), al jaren zéér gebruikelijk om als vrouw ter voorbereiding op je bevalling een Birth Plan / geboorteplan op te stellen. Een geboorteplan is een document waarin de vrouw haar wensen rondom de bevalling vastlegt. Het is dus een communicatiemiddel.

In het geboorteplan kan je onder andere aangeven:
- wie je bij de bevalling wilt hebben als persoonlijke begeleiding,
- welke houdingen je tijdens de ontsluiting en het persen overweegt (lopen, staan, liggen, knielen, grote zitbal, bad, douche of bijvoorbeeld op je handen-en-knieën),
- wat je aan pijnverlichting wilt (massage, hete kruik, medicatie, muziek, adem- en/of ontspanningsoefeningen, houdingen, bad/douche),
- of je pijnstilling wilt; bijvoorbeeld entonox gas, pethidine of epidural (een ruggeprik),
- welke hulpmiddelen je wilt gebruiken tijdens de bevalling (bad, douche, bal, kruk),
- of je een spiegel wilt gebruiken om tijdens het persen mee te kijken,
- of je wensen hebt ten aanzien van de sfeer (licht, muziek, geur, rust),
- of je foto’s en/of een film wilt hebben van de bevalling en
- of je steeds geïnformeerd wilt worden wat er gebeurt of juist niet teveel.

Ook voor direct ná de bevalling kan je bepaalde wensen aangeven in het geboorteplan. Zoals:
- of je wilt dat je partner de navelstreng doorknipt (de keuze is aan…..….de vrouw!),
- of je wilt dat je kind vitamine K krijgt toegediend (en hoe; per injectie of oraal),
- of je wilt dat je kind de vaccinatie Hepatitis B krijgt vóórdat je het ziekenhuis verlaat,
- of je speciale eetwensen hebt en
- of je meteen familie/vrienden wilt bellen of dat je liever eerst even rust hebt
(anders staat alle familie uit NL natuurlijk binnen 1 uur op de stoep :),

Door het opstellen van een geboorteplan weten de zorgverleners dus wat je bevallingswensen zijn. Dat is natuurlijk wel erg prettig, want om tijdens het persen nog in discussie te gaan lijkt mij niet zo fijn! En David? Die heeft hierdoor alle tijd om mij héérlijk te masseren :D !

ONS Birth Plan? Een gezond kind op de wereld zetten vóór 16 april 2009!

Zie voor twee buikfotootjes (1 dag voor de uitgerekende datum door David gemaakt):

Zie voor meer informatie over een geboorteplan:

• 06 April 2009 - 06:46

Amy:

Wat geweldig allemaal en
    vitamine k toegedient krijgen, ik heb daar nog nooit van gehoord maar zo zijn er steeds weer nieuwe dingen. Een geboorteplan is hier ook niet geloof ik maar het klinkt allemaal erg goed!!!

• 06 April 2009 - 06:52

Henriette:

Oh wat leuk wat leuk wat leuk allemaal! J&J op reis, Ilse & Joost met baby in Nederland, Pelle geboren, etc etc. Alles loopt, liep en is in ontwikkeling. Kan niet wachten totdat deze "klus" ook wordt geklaard. T zijn leuke tijden! Toch?

Henriette

• 06 April 2009 - 06:53

Annemiek:

Advies voor Anne: ik weet uit ervaring dat het een goed idee is de dokter effe een momentje de tijd te even om in je birth plan te kijken voordat je in het ziekenhuis (hopelijk) die baby eruit perst! ;-)

• 06 April 2009 - 06:54

Anja:

Sounds good - Exciting times for you both! My sister is also due today in the uk! Looking forward to hear your news soon love Anja alexander en max xxx

• 06 April 2009 - 06:54

Eva:

Handig hoor!
    Ik had geen geboorteplan opgesteld, maar wel duidelijk gemaakt dat ik gelijk een Italiaanse bol met Filet American wilde!

• 06 April 2009 - 09:04

Mieke:

met spanning wacht ik op het resultaat...........heel erg leuk om zo mee te mogen leven met jullie!
    zet hem op jongens!!!

• 06 April 2009 - 09:12

Mirena:

Hoi! Je buik ziet er ook wel uit als een lekker huisje, ik kan me voorstellen dat Skypie nog even wil blijven zitten. Alvast succes voor als Skypie zijn huidige woning echt te klein gaat vinden en op zoek gaat naar meer ruimte om zich in uit te strekken!

• 06 April 2009 - 10:24

WJ:

Wat grappig om te lezen dat het in ieder land anders eraan toe gaat.
    Veel suk6 met het ter wereld brengen van Skypie.

• 06 April 2009 - 10:49

Machteld:

Wat modern, een geboorteplan!En die vitamine k is ook iets wat hier niet voorkomt.Zou dat voor het beendergestel zijn?
    Toi toi toi hoor,we leven hier mee!

• 06 April 2009 - 10:58

David En Anne Marije Frank-Van Westervelt Sandberg:

Voor de duidelijkheid:
    ook in NL wordt al jaren Vitamine K (voor de bloedstolling) gegeven aan borstvoedende vrouwen, want hoe geweldig borstvoeding ook is, dat is het enige wat ontbreekt!!
    Hier heb je dan de keuze tussen oraal of per injectie eenmalig...
    Dr David

• 06 April 2009 - 11:11

SaS:

Hihihi....grappig zo'n plan...alleen kun je helaas niet plannen hoe je als vrouw tijdens de bavalling bent dus....geef ook change of plans aan jullie het anders willen ;-)
    Zet um op!!!
    Enne...vit K is toch heel normaal?!?! ook hier in Ned
    XX SaS

• 06 April 2009 - 11:18

SAS:

Oeps,
    Daaf, Xie dat jezelf al uitleg hebt gegeven omtrent de Vit K..
    Nogmaals zet up op, en geniet nog even van het saampjes zijn..
    XX

• 06 April 2009 - 16:43

Carella:

Poeh, poeh, Marije, nou je hebt genoeg vragen om over na te denken!!! Ik wist dit helemaal niet. Wel handig, lijkt me. Iig heel veel succes de laatste dagen. Ik denk aan je. En je weet: je gaat voor 12 april!!! Eerste paasdag. Kan niet mooier toch? Ha ha..

Veel liefs, Carella.

• 07 April 2009 - 07:47

Marianne:

Volgens mij zijn jullie nu wel heel goed voorbereid op de geboorte van kleine skype. Ik hoop van harte dat de belangrijkste wens snel in vervulling komt en de rest is maar bijzaak ..toch? Succes met de laatste daagjes Anne en "do it your (australian) way".. David.. masseerze he!